Bovenbouw

Groep 7/8, Leon en Carla

Klimaatdiorama’s

Na wat theorie over klimaatzones en de soorten klimaten, zijn de kinderen aan de slag gegaan met het maken van klimaatdiorama’s – een soort kijkdoos met een landschap dat bij een bepaald klimaat kan horen. Vanaf de evenaar naar de beide polen kunnen we de volgende klimaten onderscheiden: tropisch klimaat, woestijnklimaat, zeeklimaat, landklimaat en poolklimaat. De diorama’s zijn echt prachtig geworden!

Taken verdelen en dan…

… hard aan het werk…

De Dorpskrant voor de Dorpenderby

Theo, de hoofdredacteur van de dorpskrant van St. Agatha, komt weer op bezoek en nodigt ons weer uit om een dorpskrant te maken. Maar dit jaar wordt het een zeer speciale Dorpskrant. Deze editie zal deel gaan uitmaken van de Brabantse Dorpenderby, een soort dorpenwedstrijd die de leefbaarheid in kleine dorpen moet vergroten. In onze Dorpskrant zullen alle verenigingen en clubs in ons dorp zich voorstellen. Voor de leefbaarheid in een dorp zijn een school en verenigingen van levensbelang. De Dorpenderby zorgt voor een (hernieuwde) kennismaking tussen jeugd en verenigingen.

De kinderen krijgen na deze introductie op school les in het telefoneren en het houden van een interview. Ook het uitwerken van het interview komt aan bod. Op de foto’s hieronder een kleine impressie. Maar er is nog meer speciaal aan deze editie. De Dorpskrant is in kleur… en dat is met een speciale reden. Achter elke kleurenfoto zit namelijk een filmpje. Dit noemt men ‘Augmented Reality’ (toegevoegde realiteit).

Met een speciale gratis app kunt u deze filmpjes bekijken. Wat moet u doen?
1. Download de Aurasma App, 2. Zoek de gebruiker Sintagatha1, 3. Druk op de ‘Follow’-knop om deze gebruiker te volgen, 4. Ga terug naar het scanschermpje en scan de kleurenfoto’s van de krant met de app. Veel plezier! Is uw camerakwaliteit niet goed genoeg, scan dan de grotere foto’s op de website van de Dorpskrant.


Hoofdredacteur Theo introduceert De Dorpskrant.

Telefoongesprek voorbereiden.

Ook even oefenen met neptelefoons.

Krant okt extra editie 15

De weektaak

In de bovenbouw werken we met een weektaak die de kinderen deels zelf mogen plannen. Dat doen we om verschillende redenen. Zo leren de kinderen hun werk en werktijd overzien, ze krijgen ook zelfverantwoordelijkheid omdat ze voor een deel zelf keuzes mogen maken (niet alleen de volgorde van het werk, soms ook het soort werk en de hoeveelheid werk). Daarnaast zorgt het zelfstandig werken aan de weektaak ervoor dat de stamgroepleider voldoende tijd heeft voor groepjes of individuele kinderen. Onder de weektaak vullen de kinderen regelmatig een evaluatie in. Tjonge, jonge, wat was de stamgroepleider trots toen hij de evaluaties las! Om privacyredenen zijn de namen weggelaten.

Het was een leuke week, maar ik vond rekenen soms wel moeilijk. Maar het is gelukt! Spelling vond ik wel makkelijk. Ook moest ik met pen schrijven en het is gelukt. Volgende week komt taal erbij – ik kan niet wachten. Het tempo ging goed, maar soms ging ik dromen.

Ik vind dat ik een goede werkhouding heb. Mijn weektaak hou ik goed bij. Alleen moet ik nog leren aan elkaar te schrijven ūüėČ

Het ging goed! Ik heb heel veel tijd besteed aan de cursus en ook veel vooruit gewerkt.

Deze tweede week van school was erg leuk, maar ik ben wel benieuwd of het met taal erbij ook lukt. Met het rekenen gaat het best goed, maar het is en blijft moeilijk voor mij. Ik vind het heel goed gaan… en de rest komt helemaal goed!

Alles gaat toppie! Alleen zou ik graag moeilijkere sommen bij rekenen WT willen hebben, want ik vind het een beetje saai. Zoals ik al zei gaat het goed.

Het was een beetje moeilijk, maar het lukte wel. Ik liep niet zo op schema, want het was moeilijk en ik moet iets minder kletsen. De week was erg leuk.

De weektaak bijhouden gaat beter dan vorig jaar. Ik kan netter schrijven dan vorig jaar en ik vind deelsommen nog moeilijk. Ik werk vaak vooruit.

Ik vond het zelf nakijken nog wennen en het harde werken was ook wennen, maar het is wel leuk.

Ik vind dat ik best goed gewerkt heb, maar ik moet minder rond kijken.

Jenaplanschool Lindekring in English

De gemeente Cuijk heeft enkele internationale vriendschapsbanden, o.a. met Maldon (Engeland). Deze stedenband met Maldon, ook wel Twinning Link genaamd, bestaat al sinds 1969. Dit jaar heeft de Twinning Link Cuijk-Maldon (zie ook: www.twinninglink.org ) ons gevraagd om contact op te nemen met de St. Francis Catholic Primary School in Maldon.

Na enkele korte mailtjes tussen de leerkrachten van de twee landen, vonden de kinderen van de bovenbouw het tijd worden om onze school eens voor te stellen. Na onze ervaringen met het zelf opnemen van een lipdub, was de keuze voor een heuse documentaire in het Engels snel gemaakt!

Welcome in St. Agatha, a small village in the municipality of Cuijk. We want to introduce our school, Jenaplanschool Lindekring, to our friends from the St. Francis Catholic Primary School in Maldon. Our school works with the jenaplan educational concept. We have three so-called homeroomgroups. In every group we have two or three grades, because we want the children to learn from each other, both social skills and school subjects. This schoolyear we have grade 1-2-3, grade 4-5-6 and grade 7-8. In a homeroomgroup are only 6 – 10 children from one grade, so the teacher can give a lot of attention to every child during the instructions. Other key features of our education are the focus on social skills and working with projects. But of course we also work hard on math, language, spelling and other subjects!

The children from grade 7-8 made this film all by themselves: they made the script, filmed and gave the English commentary. Well… let’s start… the children of grade 7-8 will tell you more. Enjoy!

Lipdub ‘Leef’!

Enkele jaren gelden hebben we met de hele school een prachtige lipdub gemaakt. Neem maar eens een kijkje bij ‘Kennismaking’. De kinderen van de bovenbouw hadden dit jaar het idee om tijdens de Muziek 10-Daagse helemaal zelf een lipdub te maken. Ze verzamelden ideeen, bepaalden het draaiboek, verzorgden de voorbereidingen en organisatie en ze filmden tevens helemaal zelf. Tijdens de voorbereidingen vonden ze het leuk om ook de andere groepen in te schakelen. Dus weer een geweldige lipdub door de hele school, georganiseerd door de bovenbouw:

 

Goal…!

In de bovenbouw stellen de kinderen ook eigen leerdoelen en helpen ze elkaar om die te bereiken. Als introductie van de ‘goal’ hebben de kinderen hun ‘doel’ (hun ‘goal’) op een bal geschreven en in het doel gehangen. Is het doel behaald… dan mag de bal eruit en mee naar huis.

We hebben ook aandacht besteed aan hoe je je doel kunt behalen: stel een realistisch doel, maak een stappenplan met kleine stapjes en stel ook een tijdsduur vast. Tja… en als je je doel hebt gehaald… dan moet je dat natuurlijk ook vieren! De oplettende lezer herkent hier misschien de SMART doelstellingen in die voor volwassenen worden gebruikt (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden).


Een voorbeeld van de kinderen bij het stappenplan:
1. Netter schrijven.
2. Volgende week al de eerste stap. Na twee weken de tweede stap.
3. Mijn vriendje Piet.
4. Ik ga deze week letten op het schrijven op de lijntjes, de week erna op de goede vormen van de letters. Ik vraag een letterkaart aan Leon voor de goede vorm van de letters.
5. Na de eerste week laat ik het aan de groep zien, na de tweede week wil ik kopieen maken en het ook thuis laten zien.

En het vieren… dat hebben we al enkele keren gedaan dit jaar! Sommige kinderen wilden een rondje rond de school rennen en toegejuicht worden door hun groepsgenoten. Andere kinderen maakten zelf cakejes om te trakteren of ze sloofden zich zelfs helemaal uit met een gigantische ‘goaltaart’.

 

De ‘doelen’ worden erin¬†gehangen.

Het is een prachtige taart geworden!

Nederland, waterland

Wilt u als ouder/verzorger alle foto’s bekijken en/of downloaden op afdrukkwaliteit, bezoek dan Stamgroep Leon/Carla 2014-2015 op onze fotopagina. Wachtwoord verkrijgbaar via school of mail naar de webmaster:¬†l.houtvast@optimusonderwijs.nl

Na enkele theorielessen over ons rivierenlandschap en polderlandschap, zijn de kinderen van de bovenbouw aan de slag gegaan met het bouwen van twee grote maquettes. Eentje van een rivier met kribben, zomerdijken, uiterwaarden, winterdijken en de andere maquette is een model van een droogmakerij met een ringvaart, ringdijk, sloten, molen en natuurlijk een gemaal.

Werken aan de maquettes…

… op grote houten platen.

Stap voor stap…

Stap voor stap… dit zijn onze schoenen!
Bij het ‘natuurtekenen’ kijken we heel precies naar onze omgeving of spullen uit onze omgeving. De term ‘natekenen’ is eigenlijk fout, want we tekenen geen tekening na. Bij de eerste les hebben we spulletjes nagetekend die plat voor ons op tafel lagen (horloge, kwast, stanleymes, sleutel met sleutelhanger en ga zo maar door). De tekeningen werden in zwart-wit uitgevoerd; de kleuren van de voorwerpen werden dus eigenlijk ‘vertaald’ in diverse grijstinten.
Deze les was alweer een stuk moeilijker, je kon namelijk niet gemakkelijk ‘plat’ op het voorwerp kijken. Het was een uitdaging om de schoen echt te laten ‘leven’ met grijstinten en met bijvoorbeeld schaduw ‘in’ de schoen. Een paar van de mooie resultaten:

Getekend door Cas.

Getekend door Elise.

SuperChefs

Wilt u als ouder/verzorger deze en alle andere foto’s bekijken en/of downloaden op afdrukkwaliteit, bezoek dan ons fotoalbum SuperChefs 2014-2015 op onze fotopagina. Wachtwoord verkrijgbaar via school of mail naar de webmaster:¬†l.houtvast@optimusonderwijs.nl

Wij nemen deel aan drie kookworkshops van topkok Martien Bos. Hij heeft al 40 jaar ervaring in top-horeca, hij is 24 jaar werkzaam geweest¬†als kok¬†voor¬†toen H.M. koningin Beatrix¬†en nu vanaf¬†2013¬†voor Koning Willem-Alexander. Trouwens…. de bruidstaart van Maxima en Willem-Alexander heeft hij ook gemaakt!

Aan het eind van de cursus ontvangen alle kinderen een SuperChefs-certificaat. De workshops bestaan uit een theoretisch deel (over bijvoorbeeld de Schijf van Vijf) en een praktische kookles. Alles wordt verzorgd door geschoolde vrijwilligers, onder leiding van medewerkers van de GGD en natuurlijk Martien Bos. Wij ontdekken zo hoe gezond, lekker en gemakkelijk koken kan zijn. Als jonge koks leren we hoe we zelf een gezonde maaltijd kunnen klaarmaken en iets voor tussendoor.

Kinderen die hebben deelgenomen aan SuperChefs:

  • weten meer over gezonde voeding
  • weten meer over veilig koken
  • geven aan gezonder en veiliger te kunnen koken
  • hebben een positievere attitude ten aanzien van gezond en veilig koken
  • vinden het makkelijker om gezond te eten
  • vinden het makkelijker om gezond eten klaar te maken
  • zijn minder bang om nieuwe smaken te proeven dan kinderen die niet hebben deelgenomen aan SuperChefs.

 

We krijgen les…

… van top-kok Martien Bos.

TechnoPromo

Wilt u als ouder/verzorger deze en alle andere foto’s van ons bezoek aan TechnoPromo bekijken en/of downloaden op afdrukkwaliteit, bezoek dan ons fotoalbum TechnoPromo 2014-2015 op onzefotopagina. Wachtwoord verkrijgbaar via school of mail naar de webmaster:¬†l.houtvast@optimusonderwijs.nl

TechnoPromo is een grote techniekhal in Cuijk waar we tijdens ons thema techniek een bezoek aan hebben gebracht. Hier kun je techniek ontdekken en ervaren! De stichting heeft een hal van 500 vierkante meter met diverse werkeilandjes. De kracht van TechnoPromo zit¬†in de ‘echte’ praktijkopdrachten.¬†De kinderen repareren een echte afvoer en gaan een echt dak op om pannen te leggen. Alles is goed beveiligd en ook de machines waarmee gewerkt wordt,¬†zijn professioneel (en¬†beveiligd voor kinderhanden). Dit is echte techniek! Hieronder een kleine indruk:

 

Wat een grote techniekhal!

Goed lezen en… meten is weten!

Blokkendoos van Dudok

Wilt u als ouder/verzorger deze en alle andere foto’s van het werken aan de Blokkendoos van Dudok bekijken en/of downloaden op afdrukkwaliteit, bezoek dan Stamgroep Leon/Carla 2014-2015 op onze fotopagina. Wachtwoord verkrijgbaar via school of mail naar de webmaster:¬†l.houtvast@optimusonderwijs.nl

Willem Dudok was een architect. Hij is vooral bekend door zijn ontwerp van het raadhuis in Hilversum. Dit gebouw is wereldberoemd geworden. Het lijkt wel gebouwd met `blokken`! Er zit ook `ritme` en `herhaling` in het gebouw, kijk maar eens naar de ramen. Willem Dudok keek veel naar andere architecten, bijvoorbeeld Berlage in Amsterdam (beursgebouw), maar ook naar buitenlandse architecten, zoals Frank Lloyd Wright (Robie House in Chicago).

Raadhuis van Hilversum

Beurs van Berlage

En toen wij! Onze uitdaging: Kun jij… samen met 2 anderen een gebouw ontwerpen met verschillende doosjes, en je laten inspireren door de manier waarop Willem Dudok het raadhuis van Hilversum heeft opgebouwd uit delen (compositie) en de ramen heeft ingedeeld (ritme).

Een ontwerp maken, doosjes `binnenste buiten keren` en weer vastplakken en daarna afwerken tot een echte maquette!

 

 

Op de foto met Kaa

Wilt u als ouder/verzorger alle foto’s van de kinderen met Kaa bekijken en/of downloaden op afdrukkwaliteit, bezoek dan Stamgroep Leon/Carla 2014-2015 op onze fotopagina. Wachtwoord verkrijgbaar via school of mail naar de webmaster:¬†l.houtvast@optimusonderwijs.nl

Deze week mochten de kinderen die dat wilden met Kaa op de foto. Vooral voor de kinderen die nieuw zijn in de stamgroep is dat natuurlijk een hele belevenis. We waren erg onder de indruk van de ‘nieuwkomers’. Zij hebben Kaa natuurlijk niet echt zien opgroeien en ze kregen opeens een dikke slang van iets meer dan 1.20 meter in hun handen! Een koningspython als Kaa wordt gemiddeld zo’n 1.20 meter en hoewel een slang zijn hele leven groeit, zal Kaa dus niet veel groter meer worden. We hebben er ook een foto van Kaa bij gezet uit 2005 (toen hadden we hem net), zodat jullie goed kunnen zien hoe Kaa is gegroeid!

In de bovenbouw hebben we namelijk een heuse slang in de klas en hij heet Kaa. Het is een koningspython en hij is genoemd naar de python uit Jungle Book. De koningspython (python regius) is een kleine pythonsoort. Dat betekent dus dat Kaa een wurgslang is (en dus niet giftig). De python regius staat bekend als een rustige, totaal niet agressieve slang die niet of nauwelijks zal bijten. Dat is wel handig, omdat hij in een klaslokaal met kinderen staat.

Wil je meer weten over Kaa ? Kijk dan eens op zijn eigen website: Website van Kaa

 

Het terrarium van Kaa.

We hadden Kaa net: september 2005.

Als je haar maar goed zit !

Wilt u als ouder/verzorger alle foto’s bekijken en/of downloaden op afdrukkwaliteit, bezoek dan Stamgroep Leon/Carla 2014-2015 op onze fotopagina. Wachtwoord verkrijgbaar via school of mail naar de webmaster:¬†l.houtvast@optimusonderwijs.nl

In de bovenbouw hebben we geconcentreerd gewerkt aan ‘haarportretten’ (zelfportretten) met Oost-Indische inkt. Het was wel heel moeilijk, maar gelukkig hadden we al eerder een oefenles gedaan om goed te leren werken met kroontjespen en inkt. De resultaten zijn echt geweldig geworden!

Getekend door Luuk

Getekend door Silvy

Haiku

Een haiku is van oorsprong een Japans soort gedichtje. Haiku’s gaan meestal over de natuur. Als je goed kijkt, kun je zien dat ze ook allemaal dezelfde vorm hebben. Een haiku heeft drie regels. Regel 1 heeft 5 lettergrepen, regel 2 heeft 7 lettergrepen en regel 3 heeft weer 5 lettergrepen.

In de bovenbouw hebben we ook haiku’s gemaakt. Eerst zijn we buiten even heel goed gaan kijken naar bomen, struiken, insecten, wolken, blaadjes en noem maar op. We schreven op een kladblaadje in korte zinnen zo precies mogelijk op wat we zagen. Daarna hebben we hier haiku’s van gemaakt:

De zon schijnt over

het groene gras in de wei.

De kleur komt weer terug.

door Sofie

De wolken gaan snel.

De gouden zonnestralen

door de regenwolk.

door Floor

Ik zie de blaadjes.

Het zand is goud in de zon.

Het is zomertijd.

door Jan

Druppels weerkaatsen

de schaduw op de tegels

van de gouden zon.

door Eva

De wind waait heel hard.

Bladeren gaan heen en weer.

Een wapperend blad.

door Nikita.

De lente begint.

De mooie roze bloemen

komen uit hun knop.

door Esther

Fotoproject ‘Van Onderen!’

Wilt u als ouder/verzorger alle foto’s bekijken en/of downloaden op afdrukkwaliteit, bezoek dan Stamgroep Leon/Chantal 2013-2014 op onze fotopagina. Wachtwoord verkrijgbaar via school of mail naar de webmaster:¬†l.houtvast@optimusonderwijs.nl

Foto’s die vanuit een laag standpunt zijn gemaakt zijn vaak erg opvallend. Door dit kikkerperspectief worden gewone dingen heel dreigend, krijgt een beeld opeens een hele andere betekenis, of lijken dingen veel groter omdat er van onderaf tegenaan gekeken wordt.

De tentoonstelling ‘Van Onderen’ van de Kunstbalie (www.kunstbalie.nl) laat ons aan de hand van zes foto’s van drie bekende fotografen zien wat de verschillende invloeden kunnen zijn van een laag standpunt. Paul Fleming laat zien dat een duif kan veranderen in een angstaanjagend monster met zijn spannende en dreigende foto’s. Henk Braam maakt visuele grapjes door beeldrijm toe te passen, zo worden kamelenbulten gematcht met de punten van een circustent en rijmt een fietsbel op een standbeeld. Boudewijn Neuteboom laat een fotomodel op een zomerse palmboom of een woestijnlandschap lijken door met hulp van het kikkerperspectief de foto’s abstracter te maken.

Na de tentoonstelling hebben we zelf foto’s vanuit een laag standpunt gemaakt met meestal een van de drie thema’s (dreiging, beeldrijm, abstractie) erin. Als hulpmiddel hebben we speciaal ontwikkelde spiegelstokken gebruikt: stokken met daaraan een spiegel in een hoek van ca. 45 graden. De resultaten zijn echt verbluffend! In onze bovenbouw zitten ware kunstenaars!

 

‘Recycle!’

door Lars en Bart

‘The green lines’

door Esther en Sofie

 

NIEUWS

  • GEPLAATST OP 27 SEPTEMBERWat speelt er op de LIndekring?

     Op onze algemene informatieavond hebben de ouders een inkijkje gekregen wat er allemaal op de Lindekring speelt. Drie onderwijsdeskundigen hebben gekeken naar ons pedagogisch handelen en hebben met kinderen, ouders, stamgroepleiders en directie gesprekken gevoerd. De hoeken en kasten worden opgeruimd omdat er een nieuwe indeling van de school gaat komen.
    lees verder …

  • GEPLAATST OP 4 SEPTEMBEREen goede start

    Schooljaar 2017/2018 is goed gestart. Kinderen vinden hun plek in de stamgroep en de tafelgroep. De stamgroepleiders geven¬†de school een nieuwe inrichting . ¬†Peuterspeelzaal Klein Geluk is in voorbereiding.  

  • GEPLAATST OP 24 JULIPeuterspeelzaal Klein Geluk start 1 december!!!!!!

    Ellen Emonds is een peuterspeelzaal in Sint Agatha aan het voorbereiden. Ellen bereidt samen met  twee ervaren peuterleidsters de komst van de peuterspeelzaal voor. De website www.peuterspeelzaalkleingeluk.nl  wordt momenteel klaargemaakt en zal zo snel mogelijk de lucht in gaan met daarop alle informatie. De eerste aanmeldingen zijn al binnen.

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Wilt u onze nieuwsbrief digitaal ontvangen? Geef dan hieronder uw e-mailadres op.

Jenaplanschool Lindekring

Liesmortel 19
5435 XH Sint Agatha

T: 0485-311611
E: dir.lindekring@optimusonderwijs.nl

Jenaplanschool Lindekring

Liesmortel 19
5435 XH Sint Agatha
BEL Jenaplanschool Lindekring MAIL Jenaplanschool Lindekring

VOLG Jenaplanschool Lindekring OOK OP SOCIAL MEDIA!

OF DOWNLOAD ONZE APP IN DE APPSTORE / PLAYSTORE